Marcelina Koprowska – „Życie religijne podczas powstania warszawskiego” – recenzja i ocena

opublikowano: 2023-04-23 08:36
wolna licencja
poleć artykuł:
Książka Marceliny Koprowskiej jest próbą opisania życia religijnego mieszkańców Warszawy w czasie powstania 1944 roku. Dotychczas nie istniało całościowe opracowanie tego tematu, ambicją autorki było więc wypełnienie tej luki. Cel dość trudny zważywszy na fakt, że temat religijności i wiary wydaje się z założenia trudno uchwytny, a ponadto materiał źródłowy powstały w czasie powstania warszawskiego jest, siłą rzeczy, dość skąpy.
REKLAMA

Marcelina Koprowska – „Życie religijne podczas powstania warszawskiego” – recenzja i ocena

Marcelina Koprowska
„Życie religijne podczas powstania warszawskiego”
nasza ocena:
8/10
cena:
59 zł
Wydawca:
Neriton
Rok wydania:
2022
Okładka:
twarda
Liczba stron:
320
ISBN:
978-83-67245-08-1
EAN:
9788367245081

Już we wstępie jasno zarysowana została cezura terytorialna i czasowa badań. To nie tylko 63 dni walk powstańczych, ale także dni poprzedzające wybuch powstania, gdy w Warszawie dało się już odczuć wzmożoną aktywność młodych ludzi: nie tylko w kontekście militarnym, ale i praktyk religijnych, przejawiających się głównie w bardziej liczebnym niż dotychczas uczestniczeniu w sakramencie spowiedzi. Autorka poświęca uwagę również dniom po 2 października 1944 roku, a więc po upadku powstania i wyjściu ludności z miasta – próbuje pokazać sytuację religijną ludności w obozie przejściowym Dulag 121 w Pruszkowie.

Życie religijne opisane w książce to życie zarówno mieszkańców Warszawy, jak i powstańców. Praca niestety nie podejmuje tematu życia religijnego strony niemieckiej, choć takie komparatystyczne ujęcie byłoby z pewnością niezmiernie ciekawe. Zarysowując ramy geograficzne swojej książki autorka podąża oczywiście zasięgiem powstania. Opuszcza więc temat prawobrzeżnej Warszawy z racji krótkotrwałych walk toczonych w tamtej części miasta. Interesuje ją natomiast wątek Kampinosu i Lasów Chojnowskich, gdzie czasowo przebywali żołnierze walczący w powstaniu. Badaczka skupia się głównie na życiu religijnym katolików i w niewielkim stopniu ewangelików, co też odpowiada stanowi wyznaniowemu ludności ówczesnej Warszawy.

A życie religijne zostaje tu zdefiniowane jako praktyki religijne w odniesieniu do „Magisterium Kościoła katolickiego, przede wszystkim w zakresie nauk o sakramentach oraz ówcześnie obowiązującego prawa kanonicznego (w przypadku innych wyznań i religii oczywiście nauczania tychże)” (s. 15). Koprowska analizuje więc zarówno kult publiczny, jak i indywidualny, czyli „niesformalizowane formy religijności”. Dużą wagę poświęca próbie odpowiedzi na pytanie, z „jakich przepisów prawa kanonicznego można było zrezygnować” w tak ciężkich warunkach zagłady miasta? Pojawiają się tu opisy przejawów żywego ekumenizmu, interkomunii, udzielania zbiorowej absolucji, spowiedzi i rozgrzeszeń in articulo mortis. Rozważania te dotykają już nie tylko historii Warszawy, powstania warszawskiego, ale i historii Kościoła.

Podstawowym materiałem źródłowym dla tej pracy była literatura wspomnieniowa (dodajmy, że niezwykle obszerna) oraz zbiory Archiwum Historii Mówionej Muzeum Powstania Warszawskiego. Istotne informacje przyniosły również m.in. archiwa parafialne i zakonne (niepełne, rzecz jasna), powstańcza prasa, archiwa państwowe, a także rozmowy ze świadkami tamtych dni (cywilami i żołnierzami).

REKLAMA

W książce przedstawione zostały struktury religijne przedwojennej i wojennej Warszawy, z zaznaczeniem, że pięć lat okupacji nie było jednorodne (utworzenie getta i jego likwidacja w 1943 roku, w wyniku której zniknęła znacząca religijna mniejszość żydowska, ok. 30 % mieszkańców miasta). Autorka opisuje również organizację duszpasterstwa polowego Armii Krajowej, a także zwraca uwagę na „bezprecedensowe wydarzenie, jakim było zdjęcie klauzury przez zgromadzenia, które od kilkuset lat żyły w ścisłym odosobnieniu i nie wpuszczały za swoje mury osób świeckich” (s. 61). W czasie powstania pomoc ludności i żołnierzom niosły bowiem także m.in. siostry sakramentki i wizytki.

Pewnie jednym z bardziej charakterystycznych elementów religijnego życia powstańczej Warszawy było to, co działo się na warszawskich podwórkach (dopóki one jeszcze istniały). Nastąpił wówczas wysyp kapliczek budowanych przez mieszkańców kamienic z dostępnych im materiałów. Temu zjawiskupoświęcono sporo miejsca, bo podwórka stały się wówczas głównym ośrodkiem wieczornego życia społecznego oraz religijnego. Odbywały się tam sąsiedzkie spotkania, spontaniczne modlitwy, odprawiano msze, organizowano pogrzeby i śluby. W kwestii tych ostatnich autorka kwestionuje powtarzaną często w przestrzeni publicznej ich liczbę 256, tłumacząc, że źródła tego nie potwierdzają i być może ślubów powstańczych było mniej.

Szeroko opisane są obchody Dnia Żołnierza i Matki Boskiej Zielnej 15 sierpnia (organizacja obchodów została wsparta rozkazem Antoniego Chruściela „Montera”, dowódcy powstania), które przebiegały uroczyście zwłaszcza na ul. Poznańskiej. W historii miasta tych czasów zapisała się także msza święta odprawioną w pierwszą niedzielę powstania w katedrze polowej Wojska Polskiego: „Była bardzo uroczysta, część nowych, świeżo zaciągniętych żołnierzy złożyła wówczas przysięgę wojskową, a następnie odbyła się jedyna w swoim rodzaju defilada powstańcza ulicą Długą” (s. 118).

Książka Marceliny Koprowskiej nie jest książką odkrywczą. Jest właściwie zbiorem informacji, które znamy, choć autorka przedstawia je w poszerzonej formie. I zaletą publikacji jest właśnie to zebranie i uporządkowanie materiałów, a także zsumowanie terytorialne tematu życia religijnego w powstaniu w postaci dwóch mapek dołączonych do pracy (miejsca sprawowania mszy świętych i parafii warszawskich w 1944 roku) oraz ciekawy wybór fotografii.  

Zainteresowała Cię nasza recenzja? Zamów książkę Marceliny Koprowskiej „Życie religijne podczas powstania warszawskiego”!

REKLAMA
Komentarze

O autorze
Justyna Kozłowska
Historyk teatru, varsavianistka, doktor nauk humanistycznych, wykładowca akademicki. Współpracuje z portalem teatrologia.info. Autorka książki T. S. Eliot w polskiej kulturze teatralnej (Warszawa 2014).

Wszystkie teksty autora

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści. Za darmo.
Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2023 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone