Opublikowano
2014-03-17 12:15
Licencja
Wolna licencja

Św. Patryk i chrystianizacja Irlandii

17 marca tradycyjnie obchodzony jest w Irlandii jako Dzień św. Patryka – święto jej patrona, a zarazem wszystkich Irlandczyków. Kim był człowiek, który schrystianizował Zieloną Wyspę? I jaki to miało wpływ na historię Europy?


Strony:
1 2

Pierwsze ślady chrześcijaństwa Irlandii zostały wyryte przez służących w armii rzymskiej piratów celtyckiego pochodzenia. Po odbyciu służby wojskowej powracali oni do swojej irlandzkiej ojczyzny, która nigdy nie została zajęta przez Imperium Romanum – Irlandia, zwana Hiberną, leżała na antypodach horyzontu geograficznego ludzi antyku. Chrześcijanie oczywiście żyli na Zielonej Wyspie przed przybyciem św. Patryka – było to wynikiem kontaktów handlowych między romańską Brytanią i Galią. Być może też podczas najazdów barbarzyńców na imperium w Irlandii szukali schronienia niektórzy uczeni z Galii. Pierwsza źródłowa wzmianka o misji chrześcijańskiej na tej wyspie znajduje się u Prospera z Akwitanii. Używa się tam określenia: ad Scottos in Christum credentes. W 431 roku papież Celestyn I (422-432) wysłał biskupa Palladiusza, by zorganizował rozproszonych chrześcijan Zielonej Wyspy w prawną jednostkę kościelną. Misja jednak nie powiodła się.

Slemish - miejsce, w którym prawdopodobnie był więziony św. Patryk (fot. Albert Bridge, opublikowano na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic).

Zwykły chłopak z rzymskiej Brytanii

Máel Sechnaill – zbawca Irlandii

Czytaj dalej...
Święty Patryk pochodził z rzymskiej Brytanii i był synem Kapurniusza, urzędnika z wioski Bannavem Taberniae. Gdzie znajdowało się to nieuchwytne źródłowo miejsce? Do XIX wieku identyfikowano je z Dumbarton nad Clyde, jednak rzymskie obywatelstwo Patryka nie bardzo pasuje do tego rejonu, położonego daleko na północy. Sprowokowało to współczesnych uczonych do poszukiwania miejsca jego narodzin bardziej na południu. Ostatnio głośną stała się hipoteza, że jest nim dolina Severn, wyspa Anglesey lub Ravenglass w Cumberland. Pytanie to pozostaje jednak nadal bez odpowiedzi. Kolejna niejasność to tajemnicze lasy Foclut, skąd ludzie przywoływali Patryka do powrotu do Irlandii. Podobieństwo do irlandzkich nazw miejscowości sugeruje, że mogły to być: Faughill w północnym Mayo, Achill, Magherafelt w południowym Londondery, Killultagh w południowym Antrim, Kilclief na Strongford Lough. A gdzie św. Patryk spędził lata niewoli? Wskazuje się tu na Slemish lub Croagh Patrick. Nie jest też jasna data urodzenia Patryka – historycy wahają się między rokiem 385 a 389 lub zupełnie późniejszym, około 416 roku. Jego rodzina była chrześcijańska, rzymsko-celtycka – ojciec był diakonem, zaś dziadek kapłanem. W dzieciństwie początkowo nosił on jednak celtyckie imię Sucat i pomimo, iż został ochrzczony, nie otrzymał wychowania religijnego. Gdy miał szesnaście lat wraz z tysiącem innych został pojmany przez irlandzkich najeźdźców i przez kolejne sześć lat w niewoli na wyspie pasł owce. Nauczył się wtedy miejscowego języka. Ostatecznie udało mu się zbiec, a rodzina w Brytanii powitała straconego syna, błagając, aby pozostał w domu. Pewnie tak by się stało, gdyby nie widzenie, o którym późniejszy święty wspomina w swojej Spowiedzi:

Potem ujrzałem w nocy postać, co miała na imię Wiktorius.
Człowiek ten wracał z Irlandii, niosąc wiele listów.
Dał mi jeden z nich. I przeczytałem pierwsze słowa:
Oto wołanie Irlandczyków.
I czytając ten list, jakbym słyszał te głosy.
Były to głosy ludzi z lasów Foclut nad zachodnim brzegiem.
Wołali i płakali: Przybądź, chłopcze, bądź jeszcze raz z nami.

Tekst ma więcej niż jedną stronę. Przejdź do pozostałych poniżej.

Polecamy e-book Marcina Sałańskiego „Wyprawy krzyżowe. Zderzenie dwóch światów”:

Autor: Marcin Sałański
Tytuł: „Wyprawy krzyżowe. Zderzenie dwóch światów”

Wydawca: PROMOHISTORIA [Histmag.org]

ISBN: 978-83-934630-5-3

Stron: 76

Formaty: PDF, EPUB, MOBI (bez DRM i innych zabezpieczeń)

5,9 zł

(e-book)

Strony:
1 2
Napisz komentarz
Regulamin komentarzy

Gość: P.P. |

Bardzo interesująca treść, estetyczny wygląd artykułu.Gratulacje dla autora!!!



Odpowiedz

Gość: Karolina |

Jaka bogata bibliografia...Bardzo ciekawy artykuł...W sumie jak zawsze teksty pana Kozłowskiego czyta się z dużym zaciekawieniem...Mało jest art,. dot. historii Irlandii..



Odpowiedz
Michał Kozłowski

Historyk bez afiliacji, mediewista. Zajmuje się historią Bizancjum oraz historią historiografii. Publikował m.in. w „Kulturze Liberalnej”, „Mówią Wieki”, „Nowym Filomacie”, „Studiach z Dziejów Rosji i Europy Środkowej”, „Studiach i Materiałach Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej”. Ostatnio opracował przypisy i Bibliografię prac Ihora Ševčenki za lata 1938–2010 do książki Zakorzeniony kosmopolita. Ihor Szewczenko w rozmowie z Łukaszem Jasiną (Lublin: Instytut Europy Środkowo-Wchodniej 2010). Obecnie zajmuje się recepcją prac historyka Oskara Haleckiego.

Wolna licencja – ten materiał został opublikowany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

Redakcja i autor zezwalają na jego dowolny przedruk i wykorzystanie (również w celach komercyjnych) pod następującymi warunkami: należy wyraźnie wskazać autora materiału oraz miejsce pierwotnej publikacji – Portal historyczny Histmag.org, a także nazwę licencji (CC BY-SA 3.0) wraz z odnośnikiem do jej postanowień. W przypadku przedruku w internecie konieczne jest także zamieszczenie dokładnego aktywnego odnośnika do materiału objętego licencją.

UWAGA: Jeśli w treści artykułu nie zaznaczono inaczej, licencja nie dotyczy ilustracji i filmów dołączonych do materiału – w kwestii ich wykorzystania prosimy stosować się do wskazówek w opisie pod nimi lub – w razie ich braku – o kontakt z redakcją: redakcja@histmag.org