Autor: Magdalena Mikrut-Majeranek
Tagi: Newsy, Film i telewizja, Inne dzieła kultury
Opublikowany: 2020-06-29 12:32
Licencja: wolna licencja

Film „Przeminęło z wiatrem” wróciło do HBO MAX

Film „Przeminęło z wiatrem” znowu dostępny jest na platformie streamingowej HBO Max! Jej właściciel - WarnerMedia poinformował o przywróceniu obsypanej Oscarami produkcji. Tak, jak zapowiadano, dodano krytyczny komentarz oraz dodatkowe materiały wideo.

Produkcję uzupełniono trzema materiałami wideo. To: „Silent Sunday Nights” Jacqueline Stewart z Uniwersytetu w Chicago, „The Complicated Legacy of Gone With The Wind” - debata o kulturowym i społecznym znaczeniu filmu, nagrana podczas festiwalu filmowego odbywającego się w kwietniu 2019 roku oraz „Hattie McDaniel: What a Character!”, czyli film dokumentalny opowiadający dzieje pierwszej czarnoskórej aktorki, która zdobyła Oscara.

Wcześniej pisaliśmy:

„Przeminęło z wiatrem” to obsypany Oscarami klasyk światowej kinematografii, powstały na kanwie powieści Margaret Mitchell pod tym samym tytułem. W melodramacie z 1939 roku zagrali Vivien Leigh – dwukrotna zdobywczyni Oscara i Clark Gable, zwany też „królem Hoollywood” i jeden z najbardziej dochodowych aktorów w historii kina. Film od początku wzbudza liczne kontrowersje. Obecnie znalazł się na czarnej liście z uwagi na sposób w jaki prezentuje kwestie rasowe.

Clark Gable i Vivien Leigh (domena publiczna).

Miłośnicy filmu, którzy nie zdążyli go po raz kolejny obejrzeć na HBP Max już tego nie zrobią. A jeśli wierzyć pogłoskom – przynajmniej nie w najbliższym czasie. Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że w minioną środę usunięto go z platformy streamingowej. Decyzja ta jest pokłosiem protestów, które wybuchły w USA po śmierci Afroamerykanina George'a Floyda w czasie policyjnej interwencji. Incydent wywołał burzliwe dyskusje nie tylko w samych Stanach Zjednoczonych, ale i na całym świecie. Po debatach, protestach oraz działaniach ruchu społecznego Black Lives Matter, mającego na celu walkę z rasizmem i przemocą stosowaną wobec osób czarnoskórych, przyszła pora na analizę audiowizualnych obrazów, a tu jednym z najbardziej jaskrawych przykładów jest właśnie „Przeminęło z wiatrem”.

Przedstawiciele HBO MAX argumentują, że film przedstawia „niektóre uprzedzenia etniczne i rasowe, które były powszechne w społeczeństwie amerykańskim”. Mówi się także, że film utrwala toksyczny mit szlachetnego Południa, gloryfikujący niewolnictwo.

Z uwagi na rasistowskie treści został on usunięty z zasobów platformy streamingowej. Asumpt do podjęcia tego działania dała wypowiedź reżysera Johna Ridley’a, który w liście otwartym opublikowanym w gazecie „Los Angeles Times" zaznaczył, że „Przeminęło z wiatrem” utrwala bolesne stereotypy rasowe.

Jak podkreśla Ridley:

„Gone With the Wind” however, is its own unique problem. It doesn’t just “fall short” with regard to representation. It is a film that glorifies the antebellum south. It is a film that, when it is not ignoring the horrors of slavery, pauses only to perpetuate some of the most painful stereotypes of people of color.

Reżyser zaznaczył jednak, że jego intencją nie jest zupełne usunięte filmu. Dodał, że po pewnym czasie powinien on ponownie zostać udostępniony na platformie HBO, jednakże konieczne jest wprowadzenie też filmów, które dają szerszy obraz sytuacji, pozwalający na wielowymiarowe spojrzenie na to czym było niewolnictwo i dyskryminacja rasowa.

Produkcja Victora Fleminga w przyszłości ponownie zostanie udostępniona użytkownikom platformy HBO, jednakże nastąpi to dopiero po opatrzeniu go stosownym komentarzem. Planowana jest także dyskusja, która wyjaśni kontekst historyczny. Działania podjęte przez HBO Max wpłynęły na popularność melodramatu i to w sposób przeciwny do zamierzonego celu. Otóż, od czasu usunięcia z platformy streamingowej, rośnie liczba osób, które obejrzały film na platformach VOD. Znalazł się on już na szczycie bestsellerów Amazona, a także w top 5 najpopularniejszych tytułów na platformie iTunes.

Kolejne filmy poddawane są analizie

To jednak nie koniec wnikliwego przyglądania się dziełom kinematografii i „gumowania” treści. HBO MAX zapowiedziało, że w najnowszej wersji kreskówek „Zwariowane melodie” myśliwy Elmer Fudd oraz kowboj Yosemite Sam zostaną pozbawieni broni palnej. Z kolei z Netfliksa, iPlayera i BritBox BBC zniknął serial komediowy „Mała Brytania”. Podobny los spotkał także serial komediowy „Come fly with me" Lucasa i Walliamsa.

Koniec z „Pustyni i w puszczy”?

Co więcej, pod lupę wzięto także „W pustyni i w puszczy”, uznając zarówno powieść, jak i film za relikt minionych czasów, pełen treści, które dyskwalifikują dzieło Henryka Sienkiewicza jako szkolną lekturę. Katarzyna Fiołek apelując do ministra edukacji, stworzyła petycję Stop dla lektury „W pustyni i w puszczy”.

Jak argumentowała w petycji:

W świecie (od dawna) postkolonialnym, w świecie postniewolniczym, ale jednocześnie w świecie, w którym nadal z powodu koloru skóry giną ludzie, książka, której treść jest dla polskich dzieci jedynym wśród lektur wzorcem Afrykanów oraz Arabów, nie powinna być podstawowym źródłem informacji o innych rasach i religiach. Przedstawia je w sposób właściwy dla dziewiętnastego wieku, utrwalając szkodliwe stereotypy i krzywdząco przerysowując kulturowe różnice. To książka, która pomimo wielu swoich wspaniałych cech, uczy pogardy, braku szacunku i poczucia wyższości nad każdym, kto nie jestem białym chrześcijaninem. Jaki jest cel indoktrynowania uczniów myśleniem o świecie sprzed stu sześćdziesięciu lat?Książek o przygodach dzieci nie brakuje na rynku wydawniczym i nie powinny nas przy „W pustyni i w puszczy” trzymać sentymenty, które kolejnym pokoleniom wypaczają obraz świata.

Jednakże zbieranie podpisów zakończyło się zanim udało się zebrać wymaganą liczbę 2000. Dlaczego? Inicjatorka akcji przyznała, że do podjęcia tej decyzji skłoniła ją duża liczba negatywnych komentarzy.

Źródła:

Polecamy e-book Mateusza Balcerkiewicza – „Wojna Jasia. Polski żołnierz w walce z bolszewikami”

Mateusz Balcerkiewicz
„Wojna Jasia. Polski żołnierz w walce z bolszewikami”
Wydawca: PROMOHISTORIA [Histmag.org]
Liczba stron: 99
Format ebooków: PDF, EPUB, MOBI (bez DRM i innych zabezpieczeń)
ISBN: 978-83-65156-34-1

Śledź nas!
Komentarze

O autorze
Magdalena Mikrut-Majeranek
Redaktor naczelna Histmag.org. Doktor nauk humanistycznych, kulturoznawca, historyk i dziennikarz. Autorka monografii "Historia Rozbarku i parafii św. Jacka w Bytomiu" oraz współautorka książek "Miasto jako wielowymiarowy przedmiot badań" oraz "Polityka senioralna w jednostkach samorządu terytorialnego", a także licznych artykułów naukowych. Miłośniczka teatru tańca współczesnego i dobrej literatury.

Wszystkie teksty autora

Pierwszy polski portal historyczny
ISSN: 1896-8651
Wydawca portalu
Michał Świgoń PROMOHISTORIA
ul. Koźmiana 2/89
01-606 Warszawa
telefon: 692 929 681
m.swigon@histmag.org
NIP 626-281-54-56
Numer konta: PL 33 1140 2004 0000 3802 7410 0716
Patronaty
Jak uzyskać patronat
Kontakt z redakcją
Magdalena Mikrut-Majeranek
redaktor naczelna
redakcja@histmag.org
telefon: 796 418 763
Reklamuj się u nas
Oferta reklamowa
Konkursy
Nasze konkursy