Opublikowano
2017-05-15 13:29
Licencja
Wolna licencja

Kartografia propagandowa. Cyfrowa kolekcja niezwykłych map

Biblioteka Uniwersytetu Cornella (USA) udostępniła na swojej stronie internetowej kolekcję niezwykle barwnych, propagandowych map. Zbiory obejmują dzieła od średniowiecza do współczesności.


„Persuasive cartography”, a więc w wolnym tłumaczeniu „kartografia propagandowa” to nietypowa dziedzina. Jej głównym celem nie jest bowiem szczegółowe przedstawienie państw, miast, wzniesień, jezior czy szerokości geograficznych. Przede wszystkim ma wywrzeć na odbiorcy określone wrażenie.

Satyryczna mapa, w której Rosja przedstawiona została jako ogromna ośmiornica. Ilustracja powstała w marcu 1877 r., a więc dwa miesiące po agresji Rosji na Imperium Ottomańskie (Cornell University – PJ Mode Collection of Persuasive Cartography, opublikowano na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 (CC BY-NC-SA 3.0) Unported License)

Zdigitalizowana kolekcja biblioteki Uniwersytetu Cornella zawiera ponad 800 ilustracji, pochodzących z okresów od średniowiecza do współczesności.

Już w średniowieczu kartografowie umieszczali na mapach rozmaite potwory morskie i lądowe, oznaczali krańce świata, dywagowali nad lokalizacją zaginionych miast. Z jednej strony celem było nadanie mapie wyrazu. Z drugiej – dziwaczne stwory, usytuowane gdzieś w odległych krainach, sugerować miały odmienność obcego, niepokojącego terytorium i ostrzegać zmierzającego tam podróżnika.

Lew Belgijski. Mapa z XVII w., przedstawiająca zjednoczenie wielu regionów pod jednym, wspólnym berłem (Cornell University – PJ Mode Collection of Persuasive Cartography, opublikowano na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 (CC BY-NC-SA 3.0) Unported License)

W późniejszych okresach tego typu dzieła często wykorzystywano w celach propagandowych. Rozmaite państwa, kontynenty i półwyspy przedstawiane były w spersonifikowany sposób, aby zilustrować ich przywary i dążenia polityczne. Wyjątkowo barwne mapy powstawały przed I wojną światową, w satyryczny sposób przedstawiając zakusy Rosji (jako ośmiornicy czy krwiożerczego niedźwiedzia), czy wieczny konflikt niemiecko-francuski (dwa warczące na siebie psy).

Biblioteka Uniwersytetu Cornella udostępniła swoje zbiory na licencji Creative Commons. Oznacza to, że odpowiednio oznaczając zdjęcia i przestrzegając zasad licencji, można w sposób niekomercyjny wykorzystywać i rozpowszechniać je – np. w celach naukowych czy badawczych.

Kolekcję można obejrzeć po kliknięciu TUTAJ.

Źródło: persuasivemaps.library.cornell.edu

Regulamin komentarzy

Czytam i wprost nie mogę uwierzyć: autor pisze (w podpisie pod jedną z ilustracji): "Ilustracja powstała w marcu 1877 r., a więc dwa miesiące po agresji Rosji na Imperium Ottomańskie". Wojnę, która przyniosła Bułgarii wyzwolenie z trwającej pięćset lat niewoli tureckiej - autor określa jako agresję Rosji na Turcję.



Odpowiedz
Antoni Olbrychski

Absolwent Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się historią średniowieczną i nowożytną, w szczególności wojskowością i życiem codziennym. Instruktor szermierki, członek Akademii Szermierzy. Członek Towarzystwa Opieki nad Zabytkami w Czersku i edukator na Zamku Królewskim w Warszawie.

Wolna licencja – ten materiał został opublikowany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

Redakcja i autor zezwalają na jego dowolny przedruk i wykorzystanie (również w celach komercyjnych) pod następującymi warunkami: należy wyraźnie wskazać autora materiału oraz miejsce pierwotnej publikacji – Portal historyczny Histmag.org, a także nazwę licencji (CC BY-SA 3.0) wraz z odnośnikiem do jej postanowień. W przypadku przedruku w internecie konieczne jest także zamieszczenie dokładnego aktywnego odnośnika do materiału objętego licencją.

UWAGA: Jeśli w treści artykułu nie zaznaczono inaczej, licencja nie dotyczy ilustracji i filmów dołączonych do materiału – w kwestii ich wykorzystania prosimy stosować się do wskazówek w opisie pod nimi lub – w razie ich braku – o kontakt z redakcją: redakcja@histmag.org