Opublikowano
2017-12-18 15:49
Licencja
Wolna licencja

Władze Rzymu uchyliły decyzję cesarza sprzed 2000 lat. Słynny poeta zrehabilitowany

Rada miasta Rzymu uchwaliła jednogłośnie wniosek o cofnięciu decyzji Oktawiana Augusta dot. wygnania Owidiusza. Cesarz wypędził poetę z „Wiecznego Miasta” ponad 2000 lat temu.


Owidiusz Pomnik Owidiusza w Konstancy (fot. Kurt Wichmann, opublikowano na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0). Owidiusz już w 2008 roku został uniewinniony przez sąd w rodzinnej Sulmonie. Teraz sprawa została także podjęta przez władze stolicy Włoch, a z inicjatywą uchylenia decyzji o wygnaniu poety wyszli radni z partii M5S (Ruchu Pięciu Gwiazd). Choć z oczywistych względów działanie to ma wymiar jedynie symboliczny, to jak tłumaczył to samorządowiec Luka Bergamo, gest ten ma przede wszystkim pokazać społeczeństwu, że artyści mają prawo do wyrażania się poprzez twórczość. Dodatkowo rada miasta oświadczyła, że mogła anulować postanowienie Oktawiana Augusta, gdyż uważa się za „historyczną kontynuatorkę Senatu i Ludu Rzymskiego”.

Nie są do końca znane powody wypędzenia Owidiusza. Być może przyczyną mogła być kombinacja trzech spraw: uznanie jego poezji erotycznej za zbyt obraźliwą, nieokazanie odpowiedniego szacunku cesarzowi i udział w jakimś dużym skandalu. Nie ma jednoznacznych przesłanek w tej sprawie. Wiadomo na pewno, że Owidiusz został wygnany w 8 r.n.e. i ostatnią dekadę życia spędził w dalekiej rzymskiej prowincji (obecnie są to tereny Rumunii).

Rehabilitacja poety zbiegła się więc z dwutysięczną rocznicą jego śmierci.

Publius Ovidius Naso (43 p.n.e. – 17 lub 18 n.e.) był synem bogatego ekwity z Sulmony. Dla pisania zrezygnował z kariery urzędniczej i okazała się to bardzo dobra decyzja – Owidiusz jest do dziś uznawany za jednego z najwybitniejszych poetów rzymskich. Do jego najsłynniejszych utworów należą „Sztuka kochania”, „Miłostki” i „Metamorfozy”.

Marek Aureliusz. Miłosierny cesarz z krwią na purpurze

Marek Aureliusz przez wieki uznawany był za wzór cnót i symbol idealnego władcy. Czy słusznie? Nowe badania nad starożytnymi źródłami rzucają światło na liczne, zaskakujące wręcz kontrowersje dotyczące życia cesarza – nadużywanie opium czy mordowanie z zimną krwią to tylko niektóre z nich. Jaki naprawdę był „filozof na tronie”?



Czytaj dalej...

Źródła: theguardian.com, bezprawnik.pl, tvp.info

Lubisz czytać artykuły w naszym portalu? Wesprzyj nas finansowo i pomóż rozwinąć nasz serwis!

Napisz komentarz
Regulamin komentarzy
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy
Paweł Czechowski

Ukończył studia dziennikarskie na Uniwersytecie Śląskim. W historii najbardziej pasjonuje go wiek XX, poza historią - piłka nożna.

Wolna licencja – ten materiał został opublikowany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

Redakcja i autor zezwalają na jego dowolny przedruk i wykorzystanie (również w celach komercyjnych) pod następującymi warunkami: należy wyraźnie wskazać autora materiału oraz miejsce pierwotnej publikacji – Portal historyczny Histmag.org, a także nazwę licencji (CC BY-SA 3.0) wraz z odnośnikiem do jej postanowień. W przypadku przedruku w internecie konieczne jest także zamieszczenie dokładnego aktywnego odnośnika do materiału objętego licencją.

UWAGA: Jeśli w treści artykułu nie zaznaczono inaczej, licencja nie dotyczy ilustracji i filmów dołączonych do materiału – w kwestii ich wykorzystania prosimy stosować się do wskazówek w opisie pod nimi lub – w razie ich braku – o kontakt z redakcją: redakcja@histmag.org