Autor: Grażyna Latos
Tagi: Reportaże/relacje, Film i telewizja, Polska, Warszawa, Mazowsze
Opublikowany: 2009-04-09 21:12
Licencja: wszystkie prawa zastrzeżone

Historia Festiwali Filmowych 2009

31 marca w warszawskim kinie Iluzjon odbył się pokaz zamykający tegoroczną edycję Historii Festiwali Filmowych. W ciągu trwającego niemal przez cały miesiąc przeglądu oglądać można było laureatów Złotych Niedźwiedzi Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie.
REKLAMA

Tegoroczny przegląd Historii Festiwali Filmowych Berlinale był okazją do poznania lub przypomnienia sobie obrazów należących do kanonu klasyki filmowej. Spośród nagrodzonych w ciągu ponad półwiecza dzieł pokazano 15. Dominowały tematy trudne. Przewijające się motywy dotyczyły życiowych wyborów, samotności, choroby i śmierci. Także miłości, ale przede wszystkim miłości, która się kończy lub już się skończyła.

Pierwszy Festiwal Filmowy w Berlinie odbył się w 1951 roku. Najstarszy pokazany podczas przeglądu obraz powstał 10 lat później. W wyreżyserowanej przez Michelangelo Antonioniego Nocy (La notte, 1961) zobaczyć można było legendy kina. Jeanne Moreau i Marcello Mastroianni wcielili się w główne role małżonków, których życie zmienia się po pewnej nocy.

Historie dziwnych, czy nieudanych związków małżeńskich były jednym z tematów otwierającej przegląd Matni (Cul-de-sac, 1966) Romana Polańskiego oraz zaprezentowanych w kolejnych dniach: Intymności (Intimacy), jednego z najgłośniejszych filmów 2000 roku, Głową w mur (Gegen die Wand, 2004) oraz Rodzaju miłości (A Kind of Loving, 1962).

Wśród trudnych tematów, jakie poruszone zastały przez laureatów Złotych Niedźwiedzi, pojawił się także temat wojny. W zaprezentowanym 15 marca Wniebowstąpieniu (Woschożdienije, Восхождение, 1977) głównymi bohaterami są dwaj rosyjscy partyzanci Rybak i Sotnikow, którzy zimą 1941 roku zostają wysłani przez swojego dowódcę w celu zdobycia żywności. W wyniku ich schwytania i uwięzienia wykrystalizują się ich całkowicie odmienne postawy.

Jednym z filmów zamykających przegląd była Krwawa niedziela (Bloody Sunday, 2001) Paula Greengrassa. Nakręcony w paradokumentalnym stylu film przedstawia wydarzenia, jakie rozegrały się 30 stycznia 1972 roku w Londonderry w Irlandii Północnej, kiedy to grupa brytyjskich żołnierzy z 1 Regimentu Spadochroniarzy otworzyła ogień do nieuzbrojonych uczestników pokojowego marszu zorganizowanego przez Ivana Coopera. Ruch społeczny Civil Rights, któremu Cooper przewodniczył, chciał w ten sposób zaprotestować przeciwko niesprawiedliwemu traktowaniu katolików oraz nadużyciom policji. W efekcie strzelaniny życie straciło 13 osób a 14 osób zostało ciężko rannych. 6 spośród zabitych osób miała zaledwie 17 lat.

Wydarzenia z niedzieli 1972 roku stały się także tematem dla zespołu U2, twórców Sunday Bloody Sunday.

Inne zaprezentowane podczas festiwalu obrazy: Rain man (1988), Buffalo Bill i Indianie (Buffalo Bill and the Indians, 1976), Alphaville (Alphaville: une étrange aventure de Lemmy Caution, 1965), Przynęta (L’Appat, 1994), Adopcja (Örökbefogadás, 1975), Spirited Away: W krainie Bogów (Sen to Chihiro no kamikakushi, 2001) i Elitarni (Tropa de Elite, 2007).

REKLAMA
Śledź nas!
Komentarze

O autorze
Grażyna Latos
Absolwentka Szkoły Gender Mainstreaming oraz Akademii Media i Gender w IBL PAN. Jedna z autorek publikacji „20 lat 20 zmian. Kobiety w Polsce w okresie transformacji 1989-2009”. Współpracuje z Fundacją Feminoteką oraz Fundacją Gender Center. Od lipca 2008 roku stała publicystka „Histmaga”. Od marca 2009 do czerwca 2010 w składzie redakcji. Do września 2011 członkini rady merytorycznej.

Wszystkie teksty autora
Pierwszy polski portal historyczny
ISSN: 1896-8651
Wydawca portalu
Michał Świgoń PROMOHISTORIA
ul. Koźmiana 2/89
01-606 Warszawa
NIP 626-281-54-56
Numer konta: PL 33 1140 2004 0000 3802 7410 0716
Patronaty
Jak uzyskać patronat
Kontakt z redakcją
Mateusz Balcerkiewicz
redaktor naczelny
Reklamuj się u nas
Oferta reklamowa
Konkursy
Nasze konkursy