Lipcowe wydanie miesięcznika „Odkrywca” (07/2023)

opublikowano: 2023-07-08 05:00
wszystkie prawa zastrzeżone
poleć artykuł:
Co znajdziecie w numerze lipcowym „Odkrywcy”? Przypominamy Wam w obszernej fotorelacji i dodatkowej galerii internetowej, kryjącej się pod kodem qr, konferencję „Odkrywcy”. Tym razem zjechaliśmy do Krakowa. Edycja osiemnasta! Z tej okazji wzniesiony został na konferencji stosowny toast. I my tam z konferencjuszami byliśmy, miód i wino piliśmy, a cośmy widzieli i słyszeli, w „Odkrywcy” umieściliśmy…
REKLAMA
Okładka lipcowego wydania miesięcznika „Odkrywca” (nr 07/2023) - kliknij, aby powiększyć!

A na dalszych stronach „Odkrywcy” przede wszystkim skarby i poszukiwania. GEMO, czyli nasza grupa eksploracyjna, zeszła na dno studni zamku Grodziec i rozpoczęła w niej prace badawcze; o pierwszym etapie piszemy właśnie na łamach lipcowego „Odkrywcy”. Warto poznać historyczny kontekst tego miejsca, bo to on sprowokował nas do zjazdu w głąb studni. Przypominamy, że pod względem badawczym owa studnia to terra incognita. Wciąż takie miejsca istnieją nawet w popularnych miejscach turystycznych.

A poza tym o znalezionym pancerzu na MRU, wraku samolotu, Srebrnej Bibliotece z Królewca…

Szczególnie polecamy m.in. artykuły:

XVIII Konferencja Popularnonaukowa MIESIĘCZNIKA „ODKRYWCA” / MAGDALENA HABER

Tym razem wszyscy spotkaliśmy się w Krakowie.  Pokazaliśmy gród kraka od mało znanej strony.

Kolejna konferencja miesięcznika „Odkrywca” za nami. Naszą XVIII edycję świętowaliśmy wspólnie z uczestnikami w Krakowie. Tradycyjnie uczestnicy dopisali, za co bardzo dziękujemy. Poza stałymi bywalcami było z nami także kilkanaście nowych osób. Mamy nadzieję, że i one z nami pozostaną.

Wiadomo, Kraków to duże i bardzo znane miasto turystyczne. Związanych z nim tematów i miejsc historycznych jest zbyt wiele nawet na trzydniową konferencję. My, wspólnie z Małopolskim Stowarzyszeniem Miłośników Historii RAWELIN, skupiliśmy się na miejscach związanych z Twierdzą Kraków, a także na schronach zimnowojennych. Naszym zamiarem było pokazanie uczestnikom Krakowa nietuzinkowego i mało znanego. I uważamy, że nam się to udało. A to, co Wam pokazaliśmy – a były to obiekty przez wielu zupełnie nieznane – przybliżymy w poniższej fotorelacji.

Zagadka studni  z Zamku Grodziec / ŁUKASZ ORLICKI

26 maja 2023 roku rozpoczęliśmy pierwsze po II wojnie światowej badania studni znajdującej się na dziedzińcu zamku Grodziec. Zagadka studni, jej budowy i zawartości obrosła przez lata wieloma legendami. W ciągu kolejnych miesięcy spróbujemy ją rozwiązać.

Ukryte pod ziemią pomieszczenia, zamaskowane tunele czy tajne schowki budziły emocje od wieków. Można śmiało założyć, że praktycznie w każdym ze starych zamków czy pałaców istnieje legenda z nimi związana. Część z tych barwnych, przekazywanych przez przewodników opowieści, dotyczy starych zamkowych studni – czasem do dziś zalanych wodą i głębokich, a czasem zasypanych gruzem i ziemią. Jednak studnia znajdująca się na dziedzińcu Zamku Grodziec – zresztą jak i cała warownia – jest szczególna, a liczba osób wierzących w to, że gdzieś na jej dnie znajdują się tajne przejścia – imponująca.

Zaginione skarby w Polsce / MAREK DUDZIAK

Gdzie są księgi ze Srebrnej Biblioteki księcia Albrechta Hohenzollerna z Królewca?

Historia Srebrnej Biblioteki z Królewca jest mało znana. Jest unikatem i jednym z najcenniejszych skarbów z epoki renesansu. Należy tutaj przypomnieć, że jej pierwszy właściciel książę Albrecht Hohenzollern był ostatnim wielkim mistrzem Zakonu Krzyżackiego i pierwszym świeckim władcą Prus. Jest uznawany za wielkiego mecenasa sztuki i literatury. Założył m.in. Bibliotekę Zamkową pierwotnie przechowywaną w specjalnym pomieszczeniu w bramie królewieckiego zamku.

W 1767 roku, kiedy liczyła już około 16 000 woluminów została włączona do zasobów Biblioteki Uniwersyteckiej w Królewcu, gdzie dwa lata później udostępniono je do użytku publicznego. W 1932 roku udostępniono ją zwiedzającym w ramach stałej ekspozycji na zamku królewieckim. Ostatni raz miało to miejsce w 1942 roku.

Spis treści

WYDARZENIA

• XVIII Konferencja Popularnonaukowa miesięcznika „Odkrywca”: w fortach i schronach /MAGDALENA HABER

POSZUKIWANIA I ODKRYCIA

KOLEKCJONERSTWO

• Australia Service Medal 1939-1945 / BARTŁOMIEJ BŁASZKOWSKI

FORTYFIKACJE

• Z wydm Półwyspu Helskiego nad Kanał La Manche. Od baterii „Schleswigholstein”do baterii „Lindemann”. Część 1 / JACEK JAROSZ