Autor: Natalia Pochroń
Tagi: Ciekawostki i rocznice, Sylwetki i biografie, Inne dzieła kultury, Ameryka Północna
Opublikowany: 2021-06-04 05:59
Licencja: wolna licencja

Od wielkiej sławy do wielkiego upadku – historia Halstona, zapomnianego projektanta mody w USA

Jego kreacje nosiły największe gwiazdy show-biznesu, a tworzone przezeń sukienki na nowo zdefiniowały amerykańską modę lat 70. ubiegłego wieku. Mimo że projekty przyniosły mu międzynarodową sławę, a „Newsweek” okrzyknął go „czołowym projektantem mody w całej Ameryce”, pamięć o jego nazwisku zginęła równie szybko, jak szybko utracił prawa do własnej marki. Kim był Roy Halston Frowick – bohater najnowszej produkcji Netfliksa?

Sukienka projektu Halstona, fot. Eileen Costa, [CC BY-SA 2.0](https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en)
Sukienka projektu Halstona, fot. Eileen Costa, CC BY-SA 2.0

Roy Halston Frowick - życiorys

Roy Halston Frowick urodził się 23 kwietnia 1932 r. w Des Moines w stanie Iowa, jednak w wieku czternastu lat przeniósł się wraz z rodziną do Evansville w stanie Indiana, gdzie podjął naukę w szkole średniej. Po jej ukończeniu ponownie zmienił miejsce zamieszkania – tym razem na Chicago – zapisując się na tamtejszą uczelnię artystyczną School of the Art Institute of Chicago. Początkowo, by zarobić pieniądze niezbędne do utrzymania się na studiach, zajmował się dekorowaniem okien, jednak już rok po rozpoczęciu kursów, w 1953 r., otworzył własną firmę z kapeluszami.

Zainteresowanie tymże elementem garderoby miał wykazywać już od czasów dzieciństwa. Jak wspominali później członkowie jego rodziny, pasją do szycia zaraził się od babci, niejednokrotnie zajmując się w dzieciństwie projektowaniem kapeluszy czy przyozdabianiem ich kolorowymi piórkami. Dziecięce zainteresowanie, połączone z artystycznym wykształceniem szybko, dało obfite owoce. Po opublikowaniu w 1957 r. na łamach „Chicago Daily News” tekstu, poświęconego historii jego kapeluszy, zrezygnował z używania podwójnego nazwiska i przedstawiając się odtąd jako Halston wyjechał do Nowego Jorku, obejmując stanowisko głównego modysty w domu towarowym Bergdorf Goodman.

Dla młodego pasjonata możliwość wcielania w życie własnych pomysłów oraz dzielenia się ze światem swoimi projektami stanowiła niewątpliwie ogromną możliwość rozwoju i szansę na zaistnienie w wielkim świecie mody. Na to nie trzeba było długo czekać – nadeszła już w 1961 r. i diametralnie odmieniła losy początkującego projektanta.

„Czołowy projektant mody w całej Ameryce”

Przełomowym wydarzeniem w karierze Halstona była inauguracja Johna F. Kennedy’ego na 35. prezydenta Stanów Zjednoczonych. Na tejże doniosłej uroczystości małżonka przyszłej głowy państwa – Jacqueline – pokazała się w pudroworóżowym toczku, wykonanym według projektu Halstona. To wystarczyło, aby świat poznał talent mężczyzny - do tego stopnia, że następnego dnia w kolejce do niego ustawiły się tłumy kobiet, pragnących poczuć się jak pierwsza dama, a redakcja „Newsweeka” okrzyknęła go „czołowym projektantem mody w całej Ameryce”. Mimo że po kilku latach zainteresowanie kapeluszami spadło, tego samego zdecydowanie nie można było powiedzieć o karierze Halstona. Odchodząc od tego elementu garderoby, skoncentrował się na projektowaniu odzieży, która wkrótce przyciągnęła największe ówcześnie gwiazdy show-biznesu, jak i miłośników oryginalnego, niebanalnego designu.

Kreacje Halstona cechowały się co do zasady minimalizmem, a jednocześnie wyrafinowaniem. Dzięki zręcznemu manipulowaniu materiałem – zawijaniu, skręcaniu czy drapowaniu – wychodzące spod jego ręki stroje były proste, a jednocześnie zmysłowe. To właśnie jemu przypisuje się m.in. wprowadzenie na salony zamszowych sukienek, ale i tych o kroju koszulowym czy kopertowym. Jak deklarował – jego celem było ubranie całej Ameryki. Mimo że tego ambitnego zamiaru nie udało mu się zrealizować, zdecydowanie nie zawężał grupy swoich klientów wyłącznie do kobiet z wyższych sfer. Wśród jego projektów znalazły się także m.in. stroje dla harcerek, nowojorskiej policji, pracowników linii lotniczych „Braniff International Airways” czy reprezentacji sportowej USA na igrzyska w 1976 r. Popularności Halstonowi dodawał bez wątpienia również fakt, że projektując kreacje dla najbardziej znanych osób show-biznesu, z czasem sam stał się częścią świata nowojorskiej bohemy, skupionej wokół legendarnego Studio 54 – dawnego nocnego klubu disco – w którym to pojawiał się często w towarzystwie swoich „Halstonettes”, a więc modelek reklamujących jego produkty. Mimo że Halston znalazł się praktycznie u szczytu popularności, dobra passa nie potrwała jednak długo.

Upadek projektanta

Niemal od początku kariery Halston eksperymentował z „upowszechnianiem” swojej marki i zapewnianiem jej obecności na różnych pułapach cenowych. W ten też sposób stworzył zarówno ekskluzywną linię skierowaną do klientów ze świata show-biznesu, takich jak chociażby Greta Garbo czy Elizabeth Taylor, jak i linię zawierającą produkty ze średniej półki, sprzedawane domom towarowym na terenie całego kraju. Działanie to okazało się słusznym posunięciem – do 1983 r. firma generowała dochód rzędu ok. 150 milionów dolarów rocznie.

Ośmielony tym sukcesem, w tymże roku podpisał sześcioletnią umowę licencyjną z siecią detaliczną JC Penney, opiewającą na kwotę miliarda dolarów. Powstała w jej wyniku linia Halston III, zawierająca kolekcje niedrogich ubrań, kosmetyków i akcesoriów w cenie od 24 do 200 dolarów, miała otworzyć przed projektantem nowy obszar rynkowy. Stało się jednak przeciwnie. Posunięcie to zepsuło wizerunek Halstona wśród sprzedawców z wyższej półki, a najbardziej ekskluzywne butiki zaczęły wycofywać Halston Limited ze swojej oferty. Niemałe znaczenie miało również przejęcie tejże linii przez Esmark Inc. Od tego czasu projektant zaczął stopniowo tracić kontrolę nad firmą - do tego stopnia, iż w 1984 r. otrzymał zakaz tworzenia nowych projektów dla Halston Enterprises. Próby odkupienia przedsiębiorstwa spełzły ostatecznie na niczym.

Do skomplikowanej sytuacji zawodowej doszły również problemy w życiu prywatnym. Od początku lat 70. projektant był w burzliwym związku z wenezuelskim projektantem wystaw sklepowych – Victorem Hugo, a łącząca mężczyzn relacja przechodziła zmienne koleje losu. Dodatkowo w 1988 r. zdiagnozowano u projektanta AIDS, w związku z czym przeprowadził się do San Francisco. Tam też po dwóch latach - 26 marca 1990 r. - zmarł, zostawiając swoje modowe imperium i pozostając jednym z najsławniejszych w swoich czasach, zapomnianym współcześnie projektantem mody w USA.

Bibliografia

  • Cole S., Halston (Roy Halston Frowick) (1932-1990), www.glbtqarchive.com [dostęp: 31.05.2021 r.].
  • Gordon J., Marcketti S., Halston: The glittering rise – and spectacular fall – of a fashion icon, www.theconversation.com [dostęp: 31.05.2021 r.].
  • Nowak L., Geniusz, który sprzedał własne imię. Halston odszedł w zapomnienie, www.kobieta.onet.pl [dostęp: 1.06.2021 r.].
  • Rottman F., Halston, www.fashion-history.lovetoknow.com [dostęp: 31.05.2021 r.].
  • Steiden B., Netflix's 'Halston' tells the story of the Des Moines-born celebrity designer. Here's the tale of his Iowa origins, www.eu.desmoinesregister.com [dostęp: 1.06.2021 r.].

Redakcja: Magdalena Mikrut Majeranek

Jesteśmy darmowym portalem, którego utrzymanie dużo kosztuje. Jako medium niezależne pozyskujemy środki na nasze utrzymanie od reklamodawców lub Czytelników. Nie prosimy o wiele - gdyby każda czytająca nas Osoba podarowała nam 10 zł, to starczyłoby to nam na rok bardzo wytężonej działalności i nowych inicjatyw. Okazuje się jednak, że do tej pory wsparło nas zaledwie 0,0002% naszych Czytelników. Dowiedz się, jak możesz nam pomóc!

Śledź nas!
Komentarze
lub zaloguj się za pośrednictwem konta Google

O autorze
Natalia Pochroń
Absolwentka bezpieczeństwa narodowego i dziennikarstwa. Rekonstruktorka, od wielu lat niezmiennie zakochana w historii Polski, szczególnie okresie wielkich wojen światowych i dwudziestolecia międzywojennego. Oprócz tego zainteresowana tematyką geopolityki i stosunków międzynarodowych

Wszystkie teksty autora

Pierwszy polski portal historyczny
ISSN: 1896-8651
Wydawca portalu
Michał Świgoń PROMOHISTORIA
ul. Koźmiana 2/89
01-606 Warszawa
telefon: 692 929 681
m.swigon@histmag.org
NIP 626-281-54-56
Numer konta: PL 33 1140 2004 0000 3802 7410 0716
Patronaty
Jak uzyskać patronat
Kontakt z redakcją
Mateusz Balcerkiewicz
redaktor naczelny
redakcja@histmag.org
telefon: 798 537 653
Reklamuj się u nas
Oferta reklamowa
Konkursy
Nasze konkursy