Powstała naukowa gra komputerowa o dawnym systemie wodociągowym Grudziądza

opublikowano: 2020-07-20, 12:10
wszelkie prawa zastrzeżone
Darmowa, strategiczna gra komputerowa „Waterworks!” opowiada o dawnym systemie doprowadzania wody do Grudziądza. Powstała na bazie wyników badań historyczno-archeologicznych prowadzonych przez dr. Wacława Kulczykowskiego z Uniwersytetu Gdańskiego.
reklama

Gracz jest odpowiedzialny za zaopatrzenie średniowiecznego miasta w wodę i musi wykorzystać swoje umiejętności, aby zadbać o to, by w każdym domu była wystarczająca ilość wody. Jego zadaniem jest zatrudniane nosiwodów, rozbudowa sieci wodociągów, rozwijanie technologii i stosowanie nowych wynalazków.

fot. Pexels, Pixabay License

Autorem gry jest Mateusz „scriptwelder” Sokalszczuk. Powstała ona we współpracy z dr. Wacławem Kulczykowskim z Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego, który prowadził badania historyczno-archeologiczne w Grudziądzu. Sfinansowało ją Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

„Zależało nam, żeby dotrzeć do jak najszerszej grupy wiekowej. Treści są przygotowane pod kątem osób uczących się w szkołach średnich i starszych" – powiedział PAP dr Kulczykowski. Dodał, że gra adresowana jest zarówno do pasjonatów lokalnej historii, jak i fanów gier tego typu z całego świata, bo została przygotowana również w wersji anglojęzycznej. „W ten sposób promujemy Grudziądz i polską naukę również na arenie międzynarodowej" – dodał.

Akcja gry rozpoczyna się w średniowieczu, krótko po powstaniu miasta w XIII w. i kończy się wraz z nastaniem XIX w., kiedy powstały nowoczesne wodociągi i kanalizacja. Gra podzielona jest na kilka etapów, ściśle związanych z historią wody i wodociągów w Grudziądzu.

Prace nad grą trwały około roku. Bazą merytoryczną dla gry były dane uzyskane w czasie zbierania informacji przez dr. Kulczykowskiego do jego pracy doktorskiej na temat obiektów hydrotechnicznych w Grudziądzu i okolicach. Naukowiec wykonał kwerendę archiwalną również w oparciu o zagraniczne archiwa (m.in. szwedzkie i niemieckie), a potem przeprowadził badania terenowe z wykorzystaniem metod nieinwazyjnych: skanera trójwymiarowego i georadaru.

Kulczykowski zaznaczył, że nie jest potrzebna żadna wiedza historyczna, aby grać. Przeciwnie – jej uczestnicy uzyskają wiedzę o historii miasta.

Twórcy gry zastrzegają, że niezbędne było wprowadzenie w grze uproszczeń, które mają pomóc w zachowaniu równowagi między „grywalnością" a nauką i rzeczywistym obrazem dawnego miasta.

Jest to druga darmowa i internetowa gra tego typu, która została przygotowana we współpracy Wacława Kulczykowskiego i Mateusza Sokalszczuka. W 2015 r. stworzyli grę „Excavate!” bazująca na badaniach wykopaliskowych prowadzonych na terenie zniszczonego, XVII-wiecznego cmentarza ewangelickiego w Nowym Monasterzysku.

Gra „Waterworks!" dostępna jest w wersji polskiej i angielskiej.

Źródło: naukawpolsce.pap.pl, autor: Szymon Zdziebłowski/ profil scriptwelder na Facebooku

POLECAMY

Kupuj świetne e-booki historyczne i wspieraj ulubiony portal!

Regularnie do sklepu Histmaga trafiają nowe, ciekawe e-booki. Dochód z ich sprzedaży wspiera działalność pierwszego polskiego portalu historycznego. Po to, by zawsze był ktoś, kto mówi, jak było!

Sprawdź dostępne tytuły pod adresem: https://sklep.histmag.org/

reklama
Komentarze
o autorze
Nauka w Polsce
Powyższy materiał jest przedrukiem z serwisu internetowego „Nauka w Polsce” współtworzonego przez Polską Agencję Prasową i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Publikacji dokonano na zasadach określonych przez PAP S.A.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone