Opublikowano
2017-12-12 15:53
Licencja
Wolna licencja

Poznawać Lwów wszystkimi zmysłami – rozmowa z Pawłem Jaszczukiem

(strona 1)

Przedwojenny Lwów był wielokulturowym miastem pełnym tajemnic i rozbudzającym wyobraźnię. Nic więc dziwnego, że pisarz Paweł Jaszczuk uczynił go miejscem akcji swoich kryminałów. W wywiadzie autor opowiada o swoim cyklu powieści o lwowskim dziennikarzu Jakubie Sternie.


Strony:
1 2

Paweł Jaszczuk Paweł Jaszczuk (ur. 1954) - dramaturg i prozaik zafascynowany Lwowem. Twórca cyklu kryminałów o lwowskim dziennikarzu Jakubie Sternie: "Foresta Umbra", "Plan Sary", "Marionetki", "Akuszer śmierci" i "Lekcja martwej mowy". Za pierwszą z powieści został w 2005 r. nagrodzony prestiżową Nagrodę Wielkiego Kalibru. Jest również autorem utworów sensacyjnych i obyczajowych: "Sponsor", "Testament", "Ochronka Anioła Stróża" i "Na skraju nocy". Czułem się, jakbym był w przedwojennym Lwowie, a raczej – że po prostu tam jestem – tak pisarz Włodzimierz Kowalewski pisał na temat Akuszera śmierci, czwartej powieści Pawła Jaszczuka z cyklu o lwowskim dziennikarzu Jakubie Sternie. Książki zafascynowanego Lwowem autora cechują przede wszystkim dbałość o detale historyczne, rozbudowany świat przedstawiony i skomplikowane pod względem psychologicznym postaci. 25 października 2017 r. ukazała się Lekcja martwej mowy, piąta powieść z cyklu, której wydaniu towarzyszyła premiera reedycji pierwszej książki o Sternie Foresta Umbra (nagrodzonej Nagrodą Wielkiego Kalibru). W wywiadzie Paweł Jaszczuk opowiada o kulisach powstawania książki, fascynacji Lwowem oraz swoim najnowszym dziele.

Marek Teler: Pochodzi Pan z województwa warmińsko-mazurskiego, jednak jako miejsce akcji swoich kryminałów wybrał Pan przedwojenny Lwów. Jak zaczęła się Pana fascynacja Lwowem i co najbardziej zaciekawiło Pana w tym mieście?

Paweł Jaszczuk – „Foresta umbra” – recenzja

Czytaj dalej...

Paweł Jaszczuk: Lwów pojawił się w moim życiu niespodziewanie. Zaraz po studiach usłyszałem od starszej pani opowieść o szaleńcu podkuwającym kobiety. Rzecz zdarzyła się na Kresach. Byłem młodym człowiekiem. Przerażająca opowieść tkwiła we mnie jak cierń przez kilkanaście lat, tworząc na duszy ropiejcą ranę, która nie chciała się zabliźnić. Jedyną formą samouleczenia było ją komuś opowiedzieć. Autoterapia zamieniła się w Foresta Umbra. Lwów urzekł mnie tym, że był semper fidelis i że promieniował niepowtarzalnym klimatem na cały kraj, dając inspirację wielu pokoleniom Polaków.

Głównym bohaterem Pana powieści jest dziennikarz lwowskiego „Kuriera”, a w swoich książkach rekonstruuje Pan klimat II Rzeczypospolitej, m.in. wymienia wydarzenia historyczne i artystów z tamtych lat. Czy mógłby Pan opowiedzieć o przygotowaniach pod kątem historycznym do pracy nad cyklem powieści o Jakubie Sternie?

Lwów Widok na Lwów z Wysokiego Zamku (1931 rok, fot. L. Oberhard)

Na półkach mojej biblioteki i na dysku komputera znalazły się pozycje obowiązkowe: Witolda Szolgini, Jerzego Janickiego, Stanisława Lema, Wiesława Budzyńskiego, Henryka Panasa, Stanisława Niciei oraz Kalendarium Lwowa 1918-1939 Agnieszki Biedrzyckiej… Wszystkich źródeł nie sposób wymienić. Ich lektura budowała i buduje wyobraźnię o mieście, którego polska legenda wciąż trwa. Mam też przedwojenne wydania gazet, zapisy minionych wydarzeń, a także stare plany miasta, z których chętnie korzystam, udając się w podróż po Leopolis. Gromadzę również stare zdjęcia. Przeglądam strony na Facebooku „Leopolitana i kresowiana”. Słucham też nagrań przedwojennych piosenek lwowskich i bałaku, których jest mnóstwo na YouTube. Chcąc poznać miasto wszystkimi zmysłami, czytam również o lwowskiej kuchni i jeśli mam ochotę, to lepię lwowskie pierogi.

Chociaż w Foresta Umbra mamy wzmiankę o tym, że podobieństwo do prawdziwych osób i zdarzeń jest przypadkowe, domyślam się, że Jakub Stern nie jest wyłącznie wytworem Pana wyobraźni. Czy postać ta była inspirowana jakimś konkretnym przedwojennym dziennikarzem, czy może stanowi swego rodzaju przykład przedstawiciela środowiska dziennikarskiego lat 30.?

Stern jest wytworem mojej wyobraźni, ale na jego portret złożyli się znajomi dziennikarze, którzy z wiadomych powodów muszą pozostać anonimowi.

Polecamy książkę Pawła Jaszczuka „Foresta Umbra”:

Foresta Umbra Autor: Paweł Jaszczuk
Tytuł: „Foresta Umbra”
Wydawnictwo: Szara Godzina
ISBN: 978-83-65684-28-8
Format: 135×210
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 240
Data Premiery: 2017-10-16
Cena: 29,90 zł
Kup w Empik.com!

Tekst ma więcej niż jedną stronę. Przejdź do pozostałych poniżej.

Strony:
1 2
Napisz komentarz
Regulamin komentarzy
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy
Marek Teler

Student III roku dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, absolwent VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Władysława IV w Warszawie. Interesuje się mediewistyką i genealogią dynastyczną.

Wolna licencja – ten materiał został opublikowany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

Redakcja i autor zezwalają na jego dowolny przedruk i wykorzystanie (również w celach komercyjnych) pod następującymi warunkami: należy wyraźnie wskazać autora materiału oraz miejsce pierwotnej publikacji – Portal historyczny Histmag.org, a także nazwę licencji (CC BY-SA 3.0) wraz z odnośnikiem do jej postanowień. W przypadku przedruku w internecie konieczne jest także zamieszczenie dokładnego aktywnego odnośnika do materiału objętego licencją.

UWAGA: Jeśli w treści artykułu nie zaznaczono inaczej, licencja nie dotyczy ilustracji i filmów dołączonych do materiału – w kwestii ich wykorzystania prosimy stosować się do wskazówek w opisie pod nimi lub – w razie ich braku – o kontakt z redakcją: redakcja@histmag.org