Opublikowano
2014-07-25 16:00
Licencja
Wolna licencja

Alexandra Richie: Warszawa drugim Stalingradem?

Czy Warszawa była drugim Stalingradem? Czym wytłumaczyć bestialstwo oddziałów Kamińskiego i Dirlewangera? Opowiada Alexandra Richie, autorka książki „Warszawa 1944. Tragiczne powstanie”.


Strony:
1 2 3

Alexandra Richie Paweł Rzewuski: Zanim napisała Pani książkę o Powstaniu Warszawskim, spod Pani pióra wyszyła poświęcona Berlinowi książka pod tytułem „Metropolia Fausta”. Oba te miasta – Berlin i Warszawę – więcej dzieli niż łączy. Wydarzenia z sierpnia 1944 roku pokazują to bardzo wyraźnie. Skąd więc wziął się pomysł, aby zająć się Powstaniem Warszawskim?

Aleksandra Richie: Wcześniej rzeczywiście zajmowałam się historią Niemiec, co zaowocowało książką o Berlinie. Natomiast do historii Powstania Warszawskiego podeszłam z innej perspektywy. Chciałam umieścić Powstanie w szerszym kontekście całej wojny. Moim zdaniem o wiele zbyt często dramat Warszawy interpretuje się jako sztucznie wydzieloną wysepkę na wzburzonych morzach II wojny światowej. Dlatego też najważniejsze pytanie książki brzmi: dlaczego Niemcy, którzy już przegrywali wojnę i mogli wycofać się z miasta, pomimo wszystko zdecydowali się do niego wrócić? Dlaczego potraktowali Warszawę z takim okrucieństwem? Dlaczego postanowili walczyć z miastem które było pełne ludności cywilnej? Dlaczego po opustoszeniu postanowili je doszczętnie zniszczyć? W tym sensie widać, że moje wcześniejsze badania nad historią Niemiec łączyły się z tematem tej książki.

Wskazuje Pani na podobieństwo historii zagłady Kartaginy i polskiej stolicy. Oba miasta zostały całkowicie zniszczone, ale Warszawie udało się jednak podnieść z ruin. Czy analogia jest zatem słuszna?

W historii nie brakowało miast, które poważnie zniszczono w czasie wojen. W czasie II wojny światowej z powierzchni ziemi starte zostały miedzy innymi Mińsk czy Stalingrad. Wspólne dla Kartaginy i Warszawy jest bez wątpienia to, że w przypadku Kartaginy Rzymianie, a w przypadku Warszawy Hitler i Himmler, chcieli absolutnego zniszczenia tych miast. Ogarnięci furią naziści literalnie chcieli, by Warszawa zniknęła z powierzchni ziemi. To samo Rzymianie chcieli uczynić z Kartaginą…

W Polsce wielokrotnie słychać głosy, ze nasza historia jest nieznana lub słabo znana na Zachodzie. Na przykład w roku 2001 powstał w USA film o Powstaniu w getcie, który rozpropagował jego historię, przemilczając losy Powstania Warszawskiego. Wielu Polaków ma wręcz wrażenie, że wydarzenia z sierpnia są celowo przemilczane. Czy Pani zdaniem jest to celowe działanie, czy może to my nie potrafimy przedstawiać swojej historii?

To prawda, że na Zachodzie bardzo niewiele wiadomo na temat historii wschodniej Europy podczas II Wojny Światowej. Większość ludzi nie kojarzy nie tylko tego co działo się w Warszawie, ale również tego co działo się np. na terenie Białorusi – a przecież tam straty były największe. Ba, nawet Polacy nie do końca wiedzą, co naprawdę miało tam miejsce. Warto na ten problem spojrzeć właśnie w szerszym kontekście.

Nasza rozmówczyni jest autorką książki „Warszawa 1944. Tragiczne powstanie”:

Autor: Alexandra Richie
Tytuł: Warszawa 1944. Tragiczne powstanie
Wydawca: W.A.B.
ISBN: 978-83-280-0986-8
Liczba stron: 750
Wymiary: 142mm x 142mm
Okładka: twarda
Tłumaczenie: Zofia Kunert
Cena: 51,99 zł
Kup ze zniżką w Empik.com!

Tekst ma więcej niż jedną stronę. Przejdź do pozostałych poniżej.

Strony:
1 2 3
Napisz komentarz
Regulamin komentarzy
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy
Paweł Rzewuski

Absolwent filozofii i historii Uniwersytetu Warszawskiego, doktorant na Wydziale Filozofii i Socjologii UW. Publikował w „Uważam Rze Historia”, „Newsweek Historia”, „Pamięć.pl”, „Rzeczpospolitej”, „Teologii Politycznej co Miesiąc”, „Filozofuj”, „Do Rzeczy” oraz „Plus Minus”. Tajny współpracownik kwartalnika „F. Lux” i portalu Rebelya.pl. Wielki fan twórczości Bacha oraz wielbiciel Jacka Kaczmarskiego i Iron Maiden.

Wolna licencja – ten materiał został opublikowany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

Redakcja i autor zezwalają na jego dowolny przedruk i wykorzystanie (również w celach komercyjnych) pod następującymi warunkami: należy wyraźnie wskazać autora materiału oraz miejsce pierwotnej publikacji – Portal historyczny Histmag.org, a także nazwę licencji (CC BY-SA 3.0) wraz z odnośnikiem do jej postanowień. W przypadku przedruku w internecie konieczne jest także zamieszczenie dokładnego aktywnego odnośnika do materiału objętego licencją.

UWAGA: Jeśli w treści artykułu nie zaznaczono inaczej, licencja nie dotyczy ilustracji i filmów dołączonych do materiału – w kwestii ich wykorzystania prosimy stosować się do wskazówek w opisie pod nimi lub – w razie ich braku – o kontakt z redakcją: redakcja@histmag.org