Opublikowano
2017-09-08 14:23
Licencja
Wolna licencja

Festiwal Mikołaja z Koźla: Przywracamy należną pamięć XV-wiecznemu intelektualiście!

II. Festiwal Mikołaja z Koźla odbędzie się w dniach 15 - 17 września. Co jest jego głównym celem? Kim był Mikołaj z Koźla? Zachowanie jakiej „nieprzystojnej pieśni” mu zawdzięczamy? I dlaczego warto odwiedzić sam festiwal? O tym wszystkim i nie tylko rozmawiamy z Wojciechem Wójcickim pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Mikołaja z Koźla.


Strony:
1 2

Wojciech Wójcicki Wojciech Wójcicki, ur. w Kędzierzynie-Koźlu – polski muzyk, kompozytor, producent i muzykolog. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Mikołaja z Koźla. W klasie maturalnej dołączył do reaktywowanego zespołu Banda i Wanda. Od czerwca 1994 roku związany z grupą De Mono w charakterze producenta nagrań, kierownika muzycznego zespołu i multiinstrumentalisty. Koncertował w Polsce, Wielkiej Brytanii, na Litwie, Białorusi, we Włoszech oraz w Stanach Zjednoczonych. Maciej Zaremba: W dniach 15-17 września w Kędzierzynie Koźlu odbędzie się II. Festiwal Mikołaja z Koźla. Jaka jest historia festiwalu? Co jest jego głównym celem?

Wojciech Wójcicki: Celem organizacji Festiwalu Mikołaja z Koźla jest przywrócenie należnej pamięci XV-wiecznemu intelektualiście, ale także podróż do średniowiecznych źródeł grodu kozielskiego - jednego z najstarszych miast Górnego Śląska. Z uwagi na położenie Koźla i niejednokrotnie burzliwe dzieje pogranicza, historia ta wydaje się być głęboko ukryta, lecz tym samym jej odkrywanie należy do zajęć niezwykle ciekawych.

Kim był Mikołaj z Koźla? Dlaczego to właśnie Mikołaj został patronem festiwalu?

Mikołaj z Koźla był franciszkaninem. Urodził się ok. 1390 roku i wychowywany był przez kozielskich Joannitów, działających przy kościele pw. św. Zygmunta i św. Jadwigi Śląskiej. Następnie zawędrował do pobliskiego Głogówka, gdzie najprawdopodobniej odbierał nauki trivium i quadrivium. W okolicy święta Apostołów Piotra i Pawła, czyli ok. 29 czerwca 1414 roku wstąpił do nowicjatu franciszkańskiego w Czasławi na Morawach. Dwa lata później powrócił do Głogówka już jako kapłan i w Kolegiacie św. Bartłomieja pełnił funkcję spowiednika Czechów (predicator Bohemorum). Był dobrze wykształconym człowiekiem. Peregrynując od Pragi do Starego Sącza oraz od Wrocławia do Ołomuńca zapisywał dziennik, który przetrwał do naszych czasów i stanowi cenny zabytek przechowywany obecnie w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu. Jest to świadectwo średniowiecznej wizji świata, ale zawiera też sporo treści uniwersalnych i ponadczasowych.

II. Festiwal Mikołaja z Koźla - plakat

Jaka jest dalsza historia Mikołaja? Czym zasłużył się dla całego regionu?

Ostatnie wzmianki na temat Mikołaja z Koźla dotyczą roku 1431, kiedy w Koźlu powstaje klasztor Braci Mniejszych (OFM Conv.) i gdzie Mikołaj ma zostać gwardianem. Nie znamy dokładnych cezur jego życia, natomiast z treści jakie pozostawił w kodeksie możemy poznać wiele nieznanych wcześniej faktów, jak choćby pożar miasta Koźle w nocy 27/28 września 1417 roku. Łatwo zauważyć, że interdyscyplinarna wiedza franciszkanina oraz sposób postrzegania rzeczywistości są ponadprzeciętne. Kodeks Mikołaja z Koźla jest również jednym z niewielu ocalałych w Polsce zabytków muzyki średniowiecza.

Tak, Kodeks Mikołaja z Koźla jest bez wątpienia niezwykłą pamiątką po zakonniku. Czym w zasadzie jest? Co zakonnik w nim zapisywał?

Początek diariusza przypada na rok 1416, kiedy młody mnich wchodzi w konflikt z gwardianem głogóweckim i zostaje zmuszony do opuszczenia konwentu. Zaopatrzony w konia oraz papier czerpany (towar deficytowy) wyrusza w podróż do Ołomuńca. W powstałym manuskrypcie znajduje się zapis 7 lat faktografii, obserwacji i wniosków autora. Od filozoficznych przemyśleń, zasad dobrej spowiedzi, poprzez modlitwy, utwory poetyckie i muzykę aż po przepisy medyczne.

Więcej o samym festiwalu II. Festiwal Mikołaja z Koźla w Kędzierzynie-Koźlu!

Tekst ma więcej niż jedną stronę. Przejdź do pozostałych poniżej.

Strony:
1 2
Napisz komentarz
Regulamin komentarzy
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy
Maciej Zaremba

Redaktor naczelny Histmag.org. Student historii i politologii na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się historią nowożytną Polski, zwłaszcza życiem codziennym, publicznym i wojskowym społeczeństwa szlacheckiego Rzeczypospolitej oraz stosunkami polsko-moskiewskimi w XVI i XVII wieku. Wielbiciel gier video i literatury fantasy. Uważa, że historię należy popularyzować za pomocą wszelkich dostępnych środków popkultury, takich jak filmy, seriale, muzyka czy gry.

Wolna licencja – ten materiał został opublikowany na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

Redakcja i autor zezwalają na jego dowolny przedruk i wykorzystanie (również w celach komercyjnych) pod następującymi warunkami: należy wyraźnie wskazać autora materiału oraz miejsce pierwotnej publikacji – Portal historyczny Histmag.org, a także nazwę licencji (CC BY-SA 3.0) wraz z odnośnikiem do jej postanowień. W przypadku przedruku w internecie konieczne jest także zamieszczenie dokładnego aktywnego odnośnika do materiału objętego licencją.

UWAGA: Jeśli w treści artykułu nie zaznaczono inaczej, licencja nie dotyczy ilustracji i filmów dołączonych do materiału – w kwestii ich wykorzystania prosimy stosować się do wskazówek w opisie pod nimi lub – w razie ich braku – o kontakt z redakcją: redakcja@histmag.org