Zmarł Umberto Eco

opublikowano: 2016-02-20, 00:36
wolna licencja
W piątek wieczorem w wieku 84 lat zmarł Umberto Eco – włoski powieściopisarz, eseista, filozof i znawca średniowiecza.
reklama
(fot. Università Reggio Calabria, opublikowano na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0).

Urodził się 5 stycznia 1932 roku w Allessandrii we włoskim Piemoncie. Drugą wojnę światową spędził wraz z matką w górskich wioskach. Choć ojciec widział w nim przyszłego prawnika, Umberto podjął studia nad filozofią i literaturą średniowieczną na Uniwersytecie Turyńskim, broniąc pracę na temat św. Tomasza z Akwinu. Po studiach pracował w Radiotelevisione Italiana (RAI) a także wykładał na Uniwersytecie Turyńskim. W późniejszych latach był profesorem na uniwersytetach w Bolonii i Florencji, gościnnie wykładał także na wielu uczelniach światowych (m.in. na Columbii oraz w Harvardzie). Był doktorem honoris causa licznych uczelni, m.in. Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Uniwersytetu Łódzkiego.

Umberto Eco miał opinię współczesnego humanisty o wielkiej erudycji i wszechstronności. Jego zainteresowania naukowe były bardzo szerokie – oprócz mediewistyki zajmował się także krytyką literacką, semiotyką, badaniami nad komunikacją medialną oraz antropologią. Publikował eseje oraz felietony prasowe. Był bibliofilem, znanym z bogatych zbiorów bibliotecznych. Polscy czytelnicy mogli poznać go z tej strony m.in. dzięki książkom O bibliotece (polskie wydanie 1990), Sztuka i piękno w średniowieczu (1997), Historia piękna (2004), Historia brzydoty (2007), Szaleństwo katalogowania (2009) Historia krain i miejsc legendarnych (2013).

Sławę zdobył jednak przede wszystkim jako powieściopisarz. Jego Imię róży (1980, pierwsze wydanie polskie 1987), opowiadające o pobycie franciszkanina Wilhelma z Baskerville i jego ucznia Adsa z Melku w opactwie benedyktyńskim we Włoszech, to klasyczna już powieść łącząca w sobie wątki symboliczne, kryminalne, historyczne, miłosne i teologiczne, przeplatane głęboką erudycją autora. Eco chętnie poruszał w swoich książkach beletrystycznych tematykę historyczną, m.in. w powieściach Wahadło Foucaulta (1988, wyd. polskie 1993), Baudolino (2000, wyd. polskie 2001) czy Cmentarz w Pradze (2010, wyd. polskie 2011).

Przeczytaj recenzje książek Umberto Eco:

Źródło: fakty.interia.pl

reklama
Komentarze
o autorze
Tomasz Leszkowicz
Doktor historii, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Publicysta Histmag.org, redakcji merytorycznej portalu w l. 2006-2021, redaktor naczelny Histmag.org od grudnia 2014 roku do lipca 2017 roku. Specjalizuje się w historii dwudziestego wieku (ze szczególnym uwzględnieniem PRL), interesuje się także społeczno-polityczną historią wojska. Z uwagą śledzi zagadnienia związane z pamięcią i tzw. polityką historyczną (dawniej i dziś). Autor artykułów w czasopismach naukowych i popularnych. W czasie wolnym gra w gry z serii Europa Universalis, słucha starego rocka i ogląda seriale.
Mat. pras.
Ten news powstał w oparciu o informację prasową lub inne materiały poddane opracowaniu redakcyjnemu.

Zamów newsletter

Zapisz się, aby otrzymywać przegląd najciekawszych tekstów prosto do skrzynki mailowej. Tylko wartościowe treści, zawsze za darmo.

Zamawiając newsletter, wyrażasz zgodę na użycie adresu e-mail w celu świadczenia usługi. Usługę możesz w każdej chwili anulować, instrukcję znajdziesz w newsletterze.
© 2001-2024 Promohistoria. Wszelkie prawa zastrzeżone