„Pilecki” – reż. Mirosław Krzyszkowski – recenzja i ocena filmu

Jeden z największych bohaterów nie tylko polskiej, ale również europejskiej historii. Pokazujący, czym może stać się dla człowieka Ojczyzna, honor i godność. Udowadniający, że bycie Polakiem oznacza zawziętość, dumę i walkę o wolność za wszelką cenę. Ponad miesiąc temu na ekranach pojawił się film o rotmistrzu Witoldzie Pileckim.

Zobacz też: Żołnierze Wyklęci – historia i pamięć

Pilecki
Ocena: 5
Premiera: 25 września 2015
Gatunek: Fabularyzowany dokument
Reżyseria: Mirosław Krzyszkowski
Scenariusz: Mirosław Krzyszkowski, Bogdan Wasztyl
Produkcja: Polska
Czas: 1 godz. 20 min.

W tym fabularyzowanym dokumencie przedstawia się momenty z życia Pileckiego przeplatane z wypowiedziami jego syna Andrzeja i historyka Adama Cyry oraz innymi akcentami z teraźniejszości. Można więc wyodrębnić w nim dwie warstwy: fabularyzowaną i dokumentalną. Ta pierwsza, niestety, poczynając od samych aktorów, jest niedopracowana. Ich gra odgrywa bardzo ważną rolę, bo fabularne przebitki urzeczywistniają to, o czym opowiada dokument. Widać olbrzymi kontrast między dwiema postaciami, czyli Witoldem Pileckim (Marcin Kwaśny) i jego żoną Marią (Małgorzata Kowalska). Podczas gdy postać głównego bohatera została odegrana bardzo dobrze, aktorka u jego boku z sukcesem ściągała widza na ziemię i sprawiała, że sceny przypominały bardziej serial o przeciętnym poziomie niż fabularyzowany dokument.

Przerywniki w postaci monologów syna Pileckiego i historyka, bardzo potrzebne i pełniące istotną funkcję w filmie, powinny zostać poprowadzone w inny, bardziej urozmaicony sposób. Ich długie wypowiedzi stają się po pewnym czasie nużące, więc widz, niezainteresowany dotąd dogłębnie detalami z życia rotmistrza, po prostu się rozprasza. Obok szczegółów pojawiających się w filmie, których brak nie wpłynąłby na jego wartość merytoryczną, zauważyłam także pominięcie znaczących faktów. Brakuje mi chociażby pokazania tego, jak rotmistrzowi udało się uciec z obozu. Zamiast tylko podkreślać to wydarzenie w warstwie dokumentalnej, warto byłoby je przedstawić. Z historii wiadomo, że ucieczka graniczyła niemal z cudem, więc jej zobrazowanie mogłoby zaintrygować każdego odbiorcę.

Pod względem technicznym produkcja jest na niskim poziomie. Niski budżet filmu nie usprawiedliwia tego, że montaż zrobiono po prostu niestarannie, jakby posklejano różne fragmenty bez przemyślenia i strategii. Zabrakło ciągłości w obrazie, gdyż nieraz przebitki fabularne nie współgrały z wypowiedziami. Brak pieniędzy nie usprawiedliwia braku jakości, staranności, harmonii w formie i treści przekazu.

Sama idea i pomysł oceniam natomiast bardzo dobrze. Mimo niedopracowanego wykonania za wartościowe uważam elementy, które nawiązują do dzisiejszych czasów, i oczywiście zaangażowanie w ekranizację rodziny rotmistrza. Działają one na wyobraźnię widza – rodzi się w nim pytanie o potrzebę zachowania pamięci nie tylko o Pileckim, lecz także innych postaciach i wydarzeniach z historii Polski. Widać w tym filmie symbol przekazywania wiedzy z pokolenia na pokolenie, co stanowi jego ogromną zaletę. Wartość historyczna filmu również jest wysoka, ale twórcy zawdzięczają to samej biografii Witolda Pileckiego. Mimo krytyki zachęcam do obejrzenia dokumentu – warto poznać historię rotmistrza.

Pojawia się również bardzo ważne pytanie – dlaczego ten film jest niskobudżetowy? Dlaczego znajdują się państwowe pieniądze na produkcje niekiedy zupełnie bezwartościowe, a te podtrzymujące i promujące pamięć, nie tylko o Pileckim, lecz także innych wielkich osobach z polskiej historii, traktuje się po macoszemu, a ich twórcy muszą radzić sobie sami? Szkoda, bo Polska ma zarówno piękne, jak i tragiczne dzieje, w których przewinęła się ogromna ilość bohaterów. Państwo powinno więc robić wszystko, aby świadectwo o tym (w jakiejkolwiek formie – również filmowej) było na bardzo wysokim poziomie.

Redakcja: Agnieszka Woch

Lubisz czytać artykuły w naszym portalu? Wesprzyj nas finansowo i pomóż rozwinąć nasz serwis!

Śledź nas!
Komentarze

O autorze
Anna Szczykutowicz
Studentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim i harcerka ZHR. Interesuje się historią lokalną, zwłaszcza świętokrzyską partyzantką. Miłośniczka pieszych wędrówek i gór.

Wszystkie teksty autora

Polecane artykuły
Pierwszy polski portal historyczny
ISSN: 1896-8651
Wydawca portalu
Michał Świgoń PROMOHISTORIA
ul. Koźmiana 2/89
01-606 Warszawa
telefon: 692 929 681
m.swigon@histmag.org
NIP 626-281-54-56
Numer konta: PL 33 1140 2004 0000 3802 7410 0716
Patronaty
Jak uzyskać patronat
Kontakt z redakcją
Magdalena Mikrut-Majeranek
redaktor naczelna
redakcja@histmag.org
telefon: 796 418 763
Reklamuj się u nas
Oferta reklamowa
Konkursy
Nasze konkursy